본문 바로가기

카테고리 없음

[전시] 리움미술관 / 필립 파레노

반응형


[전시] 리움미술관 / 필립 파레노

서울 용산구 한남동 리움미술관에서 전시중입니다

2024년 7월 7일까지

성인티켓 18,000원

모바일티켓을 이용해서
큐알코드로 입장했습니다.

리움미술관 사이트에서 시간대 선택해서 예매하세요.

상설전시는 무료입니다.

세상 밖 어디든
2000
3D 컬러 애니메이션, 사운드
4분
작가 및 미리엄과 자크 살로몽 컬렉션, 파리 제공

1999년 파레노와 동료 작가 피에르 위그(Pierre Huyghe)는 만화용 캐릭터를 개발하는 일본 에이전시 ‘케이웍스(Kworks)’에서 ‘안리(Annlee)’라는 인물과 그녀의 원본 이미지에 대한 권리를 구입하여 저작권을 얻었다. 시로 마사무네(Masamune Shirow)의 애니메이션 “공각기동대”에서 제목을 빌어온 이 프로젝트는 영화, 음악, 웹 산업이 직면한 저작권 문제에 질문을 던지며, 리암 길릭, 도미니크 곤잘레스 포에스터 등 여러 작가들이 참여해 빈 껍데기에 불과한 인물을 비디오 애니메이션, 그림, 포스터, 단행본, 네온 작품, 조각 등 다양한 매체로 생산했다.

영상 작품 〈세상 밖 어디든〉은 납작한 이차원이었던 캐릭터에 삼차원의 모습을 부여하고, 이미지를 소비하는 여성 모델 다니엘라(Daniella D’Ambrosio)의 목소리가 덧입히면서, 자신의 모호한 존재를 숙고하며, 가상 세계에 머무는 멜랑콜리한 캐릭터 안리로 탄생한다. 파레노와 위그는 안리에 대한 모든 권리를 포기하는 계약서를 작성함으로써 안리의 이미지는 그녀 자신에게만 속하게 된다. 이렇듯, 〈세상 밖 어디든〉이 내포한 시공간은 안리가 저작권법과 시장의 제약에서 자유로운 존재로 전환되고, 자신을 표현하는 단일 애니메이션 시퀀스로 존재하게 된다. 이 영상 작품을 비롯하여 파레노가 초기부터 협업해온 그래픽 디자인 듀오 M/M이 제작한 포스터 〈유령이 아닌, 그저 껍데기(피에르 위그와 필립 파레노)〉와 여기서 파생된 벽지 포스터 <M/M 월페이퍼 포스터 1.1 (안리 컬러: 세상 밖 어디든)>이 있다. 전시장에 깔린 카펫은 영상 속 안리가 착용한 파란 계열로, 공간 가장자리에 일정 여백을 두어 어느 위치에서든 동선의 시작점이 될 수 있는 열린 영역을 제시한다.

지하층 전시에서 댄서가 비트에 맞춰 춤을 추니까 천천히 보시면서
댄서가 나오길 기다리세요


Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin Gérard Philippe (Title Sequence for a ‘Credits’ by Philippe Parreno)
2000
C-print mounted on aluminium
169.4 x 134.2 cm (framed)
Courtesy of Inez Van Lamsweerde, Vinoodh Matadin

Credits, a video piece, is a scaled-down version of an original cut consisting of 17 total named segments. Each title is actually the name of Parreno’s interviewees for the piece, a lineup that includes local residents, technicians, and even influential figures from the time, like Angus Young (guitarist of legendary rock band AC/DC) and Michael Poniatovsky (former French Minister of the Interior). By taking ending credits — which represent the structure of the movie industry as constructed by the very collaborators involved in the making of the piece — and presenting them as an artwork in their own right, Parreno brings the actual producers of popular culture to the forefront, both visually and aurally.

Parreno's experience growing up in a low-income 1970s housing complex called Échirolles serves as the backdrop of Credits. Despite being a formative part of the artist’s childhood, the complex itself no longer exists — and so Parreno worked with old friends and a range of collaborators (including administrators involved in its actual construction) to reconstruct it through the film.

Gérard Philippe (Title Sequence for “Credits” by Philippe Parreno) is a photograph from the late nineties in which fashion photographers Inez & Vinoodh have edited a child's face onto an adult body. When Credits comes to an end, precisely at the moment when the actual ending credits should roll, Parreno shows the viewer this photo by Inez & Vinoodh, hanging across from the video work itself. In effect, the photo acts as the piece’s “credits.”